خواص لواشک

آلو
۱۲ آذر, ۱۳۹۷
نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی تهران
۲۲ دی, ۱۳۹۷
نمایش همه

تا همین چند سال پیش که انواع لواشک های آماده به بازار نیامده بودند . تابستان ها پشت بام خانه ها پر می شد از سینی هایی که لبریز بود از مایع هایی به رنگ زرد و قرمز که پس از چند روزی آفتاب گرفتن به لواشک تبدیل می شدند .
هنوز هم خانواده هایی که خوردنی های خانگی را به هر محصولی غیر خانگی ترجیح می دهند برای کودکان خود و حتی بزرگ ترها لواشک خانگی درست می کنند .
لواشک در واقع نوعی عصاره گرفته شده از میوه هاست که متخصصان تغذیه به آن اکستراکت می گویند و با خشک کردن به دست می آید .
خشک کردن از ساده ترین و متداول ترین روش های نگهداری مواد غذایی است که عمری به اندازه تمدن بشر دارد و امروزه در کشور های مختلف به شکل های گوناگون از روش های سنتی تا الگوهای صنعتی انجام می شود .
غیر از نمک که برای جلوگیری از فاسد شدن انواع لواشک های صنعتی به مقدار زیاد به آنها اضافه می شود و از معایب این ماده غذایی است ریز مغذی های مفید و برخی ویتامین ها در لواشک به میزان خوبی وجود دارد و چون ماده اولیه لواشک انواع میوه هاست بنابراین مصرف آن تا حدی فواید میوه را دارد و به مصرف پفک و چیپس ترجیح دارد .
از سوی دیگر نداشتن کالری بالا مزیت دیگر لواشک به عنوان یک خوراکی است .
لواشک دارای ویتامین های A و B و مواد معدنی (مخصوصا پتاسیم و کلسیم ) می باشد .
خواص لواشک را باید با توجه به میوه اولیه آن شناخت مثلا لواشک آلو برای درمان یبوست مفید است و لواشک سیب اثر عکس دارد . لواشک زغال اخته نیز با توجه به مواد ضد میکروبی خود می تواند در پیش گیری از عفونت های ادراری در خانم ها مفید واقع شود .
لواشک آلو : ضد باکتری و ویروس ، ایجاد کننده تحریکات در روده و موثر در تنظیم کار دستگاه گوارش است . این لواشک برای افرادی که ناراحتی معده و کم خونی دارند مفید است .
لواشک زغال اخته : در کاهش بروز عفونت های مجاری ادراری و رفع بی خوابی موثر است .

چرا آلوچه برای بدن مفید است ؟

آلوچه میوه ای خوشمزه که برای بسیاری از بیماری ها از قبیل شب کوری ، ضعف اعصاب ، کم خونی و یا درمان بیماری هایی همچون نقرس را تسکین میدهد. همچینین این میوه برای دفع کرم معده نیز بسیار خوب است. این میوه که بیشتر در فصل بهار به بازار می آید دارای منابعی از ویتامین A میباشد به همین دلیل برای درمان شب کوری بسیار مفید است البته نوع طلایی آن.
1- در آلوچه املاحی چون آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم و منگنز می باشد .
2- یکی از خاصیتهای آلوچه نرم کنندگی آن می باشد
3- برای درمان بیماری ضعف اعصاب و درمان بیماری کم خونی از آش آلوچه استفاده کنید. طرز تهیه آن درشماره 11 نوشته شده است
4- برای درمان بیماری نقرس آلوچه را مانند آلو بمکند. آلوچه مدر است و اعمال کلیه را تنظیم می کند
5- برای دفع کرم معده 25 تا 31 گرم برگ درخت آلوچه در 511 سی سی آب جوشانده سپس میل شود
6- مغز هسته آلوچه نیز همین خاصیت فوق را داشته اما با احتیاط مصرف شود چون سمی است
7- آلوچه برای قطع ترشحات سفید رنگ خانمها استفاده می شود. همچنین تنظیم کننده عادت ماهانه می باشد .

مضرات زردآلو

اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند . همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آسان می سازد .
افرادی که ناراحتی کبدی دارند، باید از زیاد خوردن زردآلو پرهیز کنند . مصرف زیاد زردآلو باعث ایجاد لک های سفید پوستی می شود . زردآلو از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است ، لذا برای سرد مزاجان مضر است . این میوه را هنگام ناشتا وبا معده خالی نخورید، زیرا سبب دل پیچه می شود . هرگز زردآلو را بعد از غذاهای سنگین نخورید . بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشید یا با آب سرد استحمام نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز و نفخ در معده می شود . اگر بعد از خوردن زردآلو دچار سنگینی و نفخ معده شدید ، فوراً مقداری زیره را دم کرده و میل نمایید یا مقداری عرق زیره یا عرق نعنا بخورید . زردآلوهای خشک شده اغلب با سولفیت ها عمل آوری می شوند تا عمر طولانی تری داشته باشند و در برابر اکسیداسیون و بی رنگ شدن در طی خشک شدن مقاومت بیشتری داشته باشند مانند آن چه برای دیگر میوه های خشک مانند انجیر نیز اتفاق می افتد . سولفیت که رنگ نارنجی روشن زردآلو را در طی فرایند خشک شدن تثبیت می کند موجب ایجاد حالت های حاد تنفسی در برخی افراد حساس مبتلا به آسم می شود. بنابراین افراد حساس به سولفیت می توانند در عوض از میوه های خشک بدون سولفور که قهوه ای رنگ هستند استفاده نمایند .